Podle výzkumu strávíme takřka třetinu našeho života prací (včetně přemýšlení nad prací nebo starostmi o ni). Pro celkovou životní spokojenost se proto stává kvalita pracovního prostředí velmi významným faktorem. Příjemné pracovní prostředí může obohatit náš život, podněcovat naši kreativitu, přinášet pocit jistoty i smyslu života. Naopak špatné pracovní prostředí se může stát doslova peklem, které povede k nespokojenosti, stresu, úzkosti, depresím a dokonce i zdravotním problémům.
Pro velké i malé firmy je takřka nezbytné pokusit se pro své zaměstnance vytvořit pozitivní a zároveň produktivní pracovní prostředí. A to zdaleka nejen proto, aby ušetřily na mzdových nákladech.
Jednou z cest, jak pečovat o spokojenost zaměstnanců, je rozvíjení programů na vylepšení pracovního prostředí. Jedna známá velká finanční instituce dělá pravidelně průzkum mezi zaměstnanci. Jsou dotazováni na všechny aspekty jejich práce, oddělení i vnímání společnosti. Zaměstnanci mají možnost identifikovat problémy nebo poukázat na oblasti, kde by mohla společnost fungovat lépe. Na celofiremním setkání zaměstnanců se potom výsledky průzkumu zveřejňují, identifikují se silné a slabé stránky a oblasti, kterým je třeba se věnovat nebo je vylepšit. Nakonec jsou ze všech úrovní zaměstnanců vybráni dobrovolníci, kteří se po dobu jednoho roku těmto problémům věnují. Protože je to stálá firemní politika a zaměstnanci vědí, že mají možnost věci opravdu měnit, počet dobrovolníků vysoce překračuje potřeby programu. Není tedy překvapením, že tato firma je ve svém oboru na špičce ve výzkumech zaměstnanecké spokojenosti.
Práce s výsledky průzkumu mívá často podobu týmového workshopu, vedeného nezávislým facilitátorem. Takový workshop lze navíc zařadit i do komplexnějšího teambuildingového programu. Teambuildingové aktivity pomáhají k vytváření pozitivních pracovních vztahů a týmové spolupráci. Ve firmách, které patří podle průzkumů zaměstnanecké spokojenosti k vysněným pracovištím – například Google nebo Cisco, je týmovost jednou z priorit. Zaměstnanci v těchto společnostech věří firmě i tomu, co sami dělají a navzájem se dokážou podporovat.
Ne všechny organizace samozřejmě mají dostatek prostředků, které by mohly vyčlenit na profesionální teambuilding pořádaný ve spolupráci s odborníky. Přesto lze i s omezenými zdroji připravit workshopy a teambuildingové aktivity, které splní svůj účel a pomohou organizaci vybudovat týmové prostředí.
Menší společnost například může zapojit zaměstnance do vytváření firemních webových stránek nebo jiných propagačních materiálů. Práce na podobných materiálech umožňuje zaměstnancům soustředit se na cíle a poslání společnosti, na „pozitiva“ spojená s organizací.
Podobného efektu dosáhneme, pokud například do výroční zprávy necháme přispět všechny členy týmu. Tím umožníme každému zamyslet se nad jejich osobními úspěchy i ocenit a vůbec se dozvědět o úspěších ostatních členů. Relativně složitý (v případě zákonné povinnosti možná i úmorný) úkol tak přetvoříme v oslavu společné týmové práce.
Další tipy na zajímavé teambuildingové činnosti, které může i s omezenými prostředky využít většina organizací, Vám přineseme v některém z dalších článků.