Workshopy o práci s agresivitou jsme zařadili do programu několika našich posledních teambuildingových akcí a měly velký úspěch. Přinášíme Vám proto základní vhled do jednoho z bloků o agresivitě, a to o pasivně – agresivním chování a často používaných frázích, které pasivní agresivitu prozrazují. Je možné, že v následujících řádcích poznáte některého z Vašich kolegů, nebo dokonce sami sebe. V takovém případě budeme moc rádi, pokud se budeme moci tomuto tématu věnovat během Vašeho příštího teambuildingunebo samostatného workshopu.

Pasivní agrese je nevědomé, částečně vědomé, v některých případech zas úmyslné vyjádření pocitů agrese ve skryté, potlačené podobě. Pro projevy pasivní agrese je charakteristické, že na první pohled není zřejmé, že je provází agresivní emoce.

Pasivní agrese je typická pro lidi, kteří obecně nedokáží svoje agresivní pocity vyjadřovat zdravější, dalo by se říct, asertivnější formou. U nich je pasivní agrese obvykle nevědomá. Ale i lidé, kteří umí se svojí agresí zacházet zdravým způsobem, mohou v situacích, kdy vyjádření agresivních pocitů je nepřijatelné nebo ohrožující, sahat k pasivní agresi. To je také důvod, proč je pasivně-agresivní chování častým jevem na pracovištích, zejména ve vztahu k nadřízeným.

Jasně. Je mi to jedno!

Osoby s pasivně agrasivním chováním často trucují a při nesouhlasu se raději stahují, což je jejich obvyklý způsob, jak se vypořádat s narůstající zlostí. Spíše než vyjádřit své negativní emoce přímo (například během hádky), použijí raději fráze jako „jasně“ nebo „je mi to jedno“, aby přímou komunikaci co nejdříve ukončily.

Nejsem naštvaný, nezlobím se.

Pasivně agresivní člověk často věří, že jeho život by byl horší, kdyby ostatní lidé věděli o jeho vzteku, takže se ve velké míře spoléhá na popření svých emocí. Pocity vzteku nemusí být uvědomované ani člověkem samotným, a to z toho důvodu, že cítit zlost je pro něj nepřípustné. Velmi často jej však prozradí rozpor mezi jeho verbální a neverbální komunikací, která se kontroluje podstatně obtížněji.

Nevěděl jsem, že to chceš hned.

Dočasná spolupráce je pasivně agresivní strategie, při které osoba slovně souhlasí s úkolem, ale zdržuje jeho splnění. Zatímco každý čas od času prokrastinuje, pasivně agresivní člověk svým zdržováním své okolí záměrně rozčiluje.

Nevěděl jsem, že to chceš takto.

Trošku sofistikovanější strategie je úmyslná neschopnost. Tuto strategii používají takové pasivně agresivní osobnosti, pro které je pouhé zdržování málo zajímavé. Udělat svěřený úkol nebo vykonat požadavek včas, ale neakceptovatelným způsobem jim přináší větší uspokojení a často s sebou nese i větší škodu. Teenager, který vysává tak důkladně, že po něm zůstávají rýhy v dřevěné podlaze. Otrávený kolega, který posílá přílohu emailu v nečitelném formátu, aby se „pomstil“ těm, kteří si dovolili jej obtěžovat. Na žádost o vysvětlení obvykle odpovídají tvrzením, že jsou Vaše požadavky prostě příliš vysoké nebo že musí být všechno jen podle Vás.

Nerozumíš vtipu?

Pasivně agresivní chování se může projevovat v dvojsmyslných vtipech, ve kterých se skrývá nepříjemná narážka nebo urážka. Pokud však jejich krutý vtip nebo sarkasmus překoná určitou hranici a jsou konfrontováni, snaží se sami hrát oběť s tím, že dotyčný nerozumí vtipu.

Já jenom říkám

Stejně jako jejich sarkastický humor někdy odhalí více z jejich zlosti, než by sami připustili, čas od času brání pasivně agresivní osoba svá nepřátelská slova frází „já jenom říkám“. Touto větou se snaží popřít negativní pocity, ačkoliv zároveň potvrzuje její nepřátelský obsah.

Pokud jsou Vám výše uvedené fráze cizí nebo se s podobnými osobami ani nepotkáváte, nezoufejte. Podle PhDr. Mgr. Jeronýma Klimeše, Ph.D., není totiž nejznámější pasivně agresivní osobností nikdo jiný, než „dobrý“ voják Švejk.

Projevy pasivní agrese rozhodně stojí za pozornost a cílená práce s nimi může být součástí teambuildingového programu. Ale i v případě, že se na teambuildingu nepracuje s projevy pasivní agrese cíleně, je rozvoj otevřené komunikace a důvěry v týmu výbornou prevencí proti mnoha negativním jevům ztěžujícím spolupráci, včetně pasivní agrese.

Sdílet na FacebookSdílet na Google PlusSdílet na TwitterSdílet na LinkedIn

Naše reference

Kaufland v.o.s.

Andra training

Švédská 3/81,

Olomouc 779 00

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

+420 777 698 184

http://www.andra.cz

Scroll to top