Také jste se vrátili z dovolené, ale místo toho, abyste byli plní energie, je vaše ranní vstávání složitější než obvykle? Možná si říkáte, že jste prostě měli zvolit méně aktivní dovolenou nebo alespoň ubrat z náročnosti posledních večerů.  Ve skutečnosti jste však nejspíše jen přešli na jiný, pro vás přirozenější, denní rytmus. A teď nezbývá, než se přeprogramovat opět na ten pracovní. Tyto rytmy jsou pro každého člověka individuální a netýkají se jen stavu bdělosti, ale i spánku.

Obecně je velmi rozšířená představa, že probuzení a denní aktivita je náš opravdový život a že spánek je oddělený pasivní stav. Jenže ve skutečnosti je mozek během spánku velmi aktivní a nelze tento stav jednoduše dělit na vědomí a nevědomí. Naše tělo prochází během celého dne cyklem a bdělost nebo spánek nejsou dva oddělené, samostatné stavy, ale jsou součástí dlouhého biologického rytmu, který nás provází od narození až do smrti. Těmto cyklům se říká cirkadiánní rytmy.

Cirkadiánní rytmy jsou denní cykly odpočinku a aktivity, jsou dány geneticky a řídí je naše vnitřní hodiny. Tyto biologické hodiny jsou umístěny v našem mozku, v hypotalamu a jsou spouštěny díky světlu, které zaznamenají naše oči. Každý den je tak rozdělen na cykly bdělosti a ospalosti. Tyto cykly bývají přibližně 90 minutové. Pro mnoho lidí je tak časné odpoledne časem odpočinku.  Cirkadiánní časování se řídí vnitřním rytmem, který se trošku liší od 24 hodin, ale díky reakci na světlo se pravidelně s tímto časem synchronizuje. Cirkadiánní pochází z latinského cirka – okolo a diem – den.

Spánkoví specialisté rozdělují tyto denní cykly na tři stavy. Bdělost, REM a nonREM (NREM) spánek. Pro výzkum lidského i zvířecího spánku se používají nejrůznější metody. Nejzajímavější jsou například EEG, které měří mozkovou aktivitu, EMG měřící svalové napětí, EOG zaznamenávající oční pohyby. V poslední době se používají také pokročilé metody MRI a PET skenování. Na základě změn v měření těchto tří ukazatelů, se spánek dělí na NREM a REM fázi. REM je zkratka pro rychlé pohyby očí (Rapid Eye Movement), protože během této fáze se oči rychle pohybují dopředu a dozadu. Také sny se dostavují právě ve fázi REM.

REM a NREM fáze se v noci střídají v 90 až 110 minutových cyklech. Spánek průměrného dospělého člověka má 4-6 těchto cyklů. První dva cykly jsou tvořeny převážně hlubokým NREM spánkem. Jak noc postupuje, přibývá REM spánku. Z celkového času zabírá NREM spánek asi 75-80% a REM spánek zbývajících 20-25%.

Mnoho biologických funkcí se mění podle různých spánkových fází. Například během REM spánku jsou mozkové vlny nesynchronizované, svalové napětí je velmi nízké nebo žádné, a pohyby očí jsou rychlé. Během NREM spánku se mozkové vlny synchronizují, svalové napětí stoupá a oči se pomalu otáčejí. A během bdělosti jsou mozkové vlny nesynchronizované a svalové napětí i pohyby očí jsou normální.

Další tělesné změny během spánku jsou teplota a krevní tlak, které ve spánku klesají. Mozková aktivita, dýchání a srdeční rytmus se během bdění a během spánku v REM fázi mění, ale během NREM fáze jsou extrémně pravidelné.  Krevní cukr nebo hladina kyslíku jsou ve spánku i ve dne stejné.

Mění se také hladina hormonů v krvi. Těsně před probuzením se do krve vyplavuje stresový hormon, což mohou být naše vnitřní hodiny. Mnoho lidí se probouzí v pravidelný čas bez pomoci budíku.

Spánek rozhodně není pasivní stav a během noci je náš mozek velmi aktivní. Ve spánku se nám střídají REM a NREM fáze. Během REM fáze se nám zdají sny. V současnosti nedokážeme s určitostí odpovědět, proč se nám sny zdají, ale výzkumy naznačují, že během snění se nám upevňují nově nabyté znalosti. Během spánku se také uvolňují růstové hormony, což může znamenat problém při nedostatku spánku v dospívání. Dobrý spánek je také důležitý jak pro naši produktivitu, tak pro naše zdraví.

Po návratu z dovolené si musíme náš spánkový rytmus přizpůsobit našemu rytmu pracovnímu. Čím obtížnější to pro nás je, tím spíše bychom měli přemýšlet nad změnou způsobu naší práce. Je totiž pravděpodobné, že je pro nás přirozenější jiný rytmus, na který jsme v bezpečném a nestresujícím prostředí naší dovolené rychle přešli.

Sdílet na FacebookSdílet na Google PlusSdílet na TwitterSdílet na LinkedIn

Naše reference

"Ráda bych vám ještě jednou za celý organizační tým PODĚKOVALA za spolupráci při přípravě doprovodného programu pro Smiths Medical. Podle odezvy, kterou jsme dostali od účastníků (jak českých, tak zahraničních), se jim večer moc líbil a užili si ho. Ranní „ochutnávka“ vybraných fotek vzbudila velké nadšení a přirozeně i spoustu dotazů, kdy uvidí víc. Věřím, že minimálně ze začátku bude zadní část chodby hojně navštěvovaným a oblíbeným místem."

 

Pavlína Mišáková
HR Generalist
Smiths HR Service Center EMEA

Andra training

Švédská 3/81,

Olomouc 779 00

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

+420 777 698 184

http://www.andra.cz

Scroll to top